TV

Årets sjukaste video?

YouTubern MrBeast har skapat verklighetens ”Squid Game”.

Klockan 22.00 den 24 november släpptes en video som är bland det sjukaste vi sett i år. YouTubern ”MrBeast” har enligt egen utsago lagt omkring 20 miljoner kronor på att återskapa miljöerna i den omåttligt populära Netflixserien ”Squid Game” och skapat en tv-show där 456 deltagare tävlar om de 14 miljoner kronor som han lagt i prispotten.

Image

Låt mig backa bandet. Med sina 75 miljoner prenumeranter är 23-årige Jimmy Donaldson en av de mest populära kreatörerna på YouTube. Han kallar sig MrBeast och lägger upp filmer där han blir levande begravd i en kista i 50 timmar och skapar tävlingar där tittarna kan vinna en Lamborghini, ett hus eller svinmycket cash. Det är inte ovanligt att hans filmer kommer upp i 150 miljoner visningar, men frågan är om han inte har chans på världsrekordet med sin senaste idé.

I oktober, när ”Squid Game”-hajpen var som störst (här är min analys av den osannolika succén), publicerade MrBeast en en TikTok-video där han sa att han skulle återskapa en ”real-life version” av den sydkoreanska tv-serien om hans video fick över tio miljoner likes. Det tog bara två dagar att uppnå målet – så MrBeast drog igång monsterprojektet och det dröjde bara några dagar innan han släppte en ”MrBeast Games”-hoodie som merch.

Tröjan gick bara att köpa under 48 timmar – men den som lyckades komma över ett exemplar hade även chansen att få vara med i tv-showen. Nån vecka senare fick fansen se första miljöbilderna från platsen där dramat ska utspela sig.

Tröjan gick bara att köpa under 48 timmar – men den som lyckades komma över ett exemplar hade även chansen att få vara med i tv-showen. Nån vecka senare fick fansen se första miljöbilderna från platsen där dramat ska utspela sig.

Nu stod det klart att MrBeast hade nåt riktigt spektakulärt på gång. Men alla var inte lyriska. Hade han helt missat vad ”Squid Game” handlar om? Alltså: Skuldsatta människor som riskerar sina liv i en överlevnadstävling där vinnaren kammar hem overkligt mycket pengar. De blodiga dödslekarna har genererat otaliga rubriker den senaste månaden, men essensen i serien handlar om social orättvisa, klassklyftor och ekonomisk ojämlikhet. Att MrBeast vill förverkliga en sådan story fick somliga att höja rösten. Som killen nedan.

MrBeast är inte den ende YouTubern som har kritiserats för att utnyttja Squid Game-hysterin. James Charles, Piper Rockelle och gänget bakom OfflineTV (se videon nedan) har också gjort egna versioner som har genererat miljontals visningar.

Somliga tycker att filmerna är osmakliga med tanke på originalidén, men ja-sägarna är betydligt fler. När BuzzFeed News frågade sina läsare vad de tycker om MrBeasts ”Squid Game”-idé valde nästan 20 000 att tycka till och det visade sig att 72 procent röstade på ”A cool tribute” och 28 procent på ”Pretty tone-deaf”.

Så, tillbaks till nu. För på eftermiddagen den 24 november postade MrBeast de första bilderna på deltagarna och berättade att tv-showen skulle släppas senare på kvällen.

Och mycket riktigt, exakt på utsatt tid, som om det var 1994 igen, publicerades verklighetens Squid Game på MrBeats huvudkonto. Utan att avslöja för mycket kan jag berätta att vinnaren kammade hem 456 000 dollar, men att mer prispengar delades ut under tävlingens gång.

Let the games begin…