NomoFomos
manifest

Tre miljoner. Så många ord registrerar din hjärna på en månad.
Men du minns endast två procent.
Vad minns du? Valet är ditt. Du är vad du konsumerar.

NomoFomo är framtidens mediehus. Vårt fundament vilar på en tro att vi kan göra världen bättre genom att spräcka de filterbubblor som de sociala plattformarna skapar och motverka den desinformation som de är bärare av. Det behövs mer än någonsin eftersom de traditionella medierna ständigt försvagas på grund av att deras affärsmodell är trasig. Vi matas med konstruerade konflikter och breaking news i en tid där mänskligheten är i skriande behov av motsatsen: översikt, analys och insikter. NomoFomo vill hjälpa dig att hitta guldkornen. 

Vårt kall i livet är att utforska internets roligaste, viktigaste, konstigaste och läskigaste platser för att identifiera och reflektera över de mest fascinerande nyheterna. Varje vecka synar vi 2500 artiklar, videos och poddar och analyserar det bästa innehållet för att göra världen lite mer begriplig. 

Vår vision är att upplysa och underhålla genom att förklara nyheter, uppfinningar, människor och trender som formar framtiden. Vårt mål är att göra dig ännu smartare och gladare. Därför erbjuder vi dig en mix av vad du vill och borde veta. Prisbelönt journalistik och banbrytande forskning. Visionärer, revolutionärer och skeenden som förändrar världsbilden. 

Vi är NomoFomo – No More Fear of Missing Out – och vår ambition är att vara det ultimata botemedlet till ”doomscrolling”. Tid är det mest värdefulla vi har i dagens samhälle. Och vi får inte mer av det. Tvärtom. Vi håller på att drunkna i det digitala informationshavet som bara blir djupare och djupare. Genom att vara en del av NomoFomos community – med passionerade och nyfikna doers som vill göra världen lite bättre – försäkrar du dig om att du inte missar det absolut bästa innehållet.

Världen styrs av män(niskor) som växte upp med två informationskanaler: SVT och dagstidningar. Många blundar för att informationssamhället har förändrats från grunden. De gör ingen skillnad på då och nu. Internets barndom kan kännetecknas med dinosauriernas allmänna åkning – när företagen kastade bort miljarder genom att inte använda den nya tekniken och de sociala plattformarna rätt. Verkställande direktörer som såg företagens konton som sina egna och blundade för teknikutvecklingen. Chefer som inte förstod styrkan i storytelling.

Den digitala revolutionen är skoningslös. Bransch efter bransch avrättas inför öppen ridå. De säger att man måste innovera för att inte dö. Det är sant och receptet är enkelt: Se dig som ett mediehus, framför allt, oavsett vad du gör. Sluta skapa. Börja dokumentera. Sluta sminka sanningen. Var transparent. Sluta med filter. Visa verkligheten.

Följ NomoFomos nyhetsbrev

Vi synar 2500 nyheter varje vecka – och levererar de absolut bästa till din inbox.