TV

Nycklarna bakom
Netflix-succén
”Squid Game”

Allt du behöver veta om nya thrillerserien.

Nicklas Hermansson
Publicerad

Den här framgångssagan är inte så enkel att förklara. För den handlar lika mycket om det blodiga streamingkriget som om en ny kulturell verklighet där det inte längre spelar någon roll var du bor – oavsett om du skapar eller konsumerar innehåll.

Men låt mig gå rakt på sak: De senaste veckorna har jag läst och sett allt om Netflix nya tv-serie ”Squid Game” eftersom det tidigt stod klart att dess succé kommer att få långtgående effekter. Nu vill jag dela med mig av höjdpunkterna.

This Setting Will Make Squid Game Subtitles Accurate - The Nerd Stash

Storyn: Om du mot förmodan inte har sett den sydkoreanska serien kan jag förklara handlingen med en mening: Skuldsatta människor riskerar sina liv i en överlevnadstävling där vinnaren kammar hem overkligt mycket pengar (i sedlar märkligt nog). Mannen bakom serien – Hwang Dong-hyuk – kom på idén efter att ha snöat in på tecknade serier från Japan (manga) och Sydkorea (manhwa), som exempelvis Battle Royale. Sen flätade han ihop det blodiga spelet med den pågående samhällsutvecklingen i Sydkorea där teknikutvecklingen och automatiseringen har gjort många från medelklassen arbetslösa.

Siffrorna:

  • Squid Game har blivit det mest populära programmet i 94 länder (dvs alla länder där Netflix har en topp 10-lista).
  • Serien har toppat listan i USA i 21 dagar, vilket är nytt rekord för en icke-engelskspråkig titel.
  • Efter 23 dagar hade 132 miljoner människor sett minst två minuter av serien. Därmed har man krossat det tidigare rekordet som ”Bridgerton” hade.
  • Netflix estimerar att 89 procent av de som börjat se serien har sett minst 75 minuter och 66 procent av tittarna (87 miljoner människor) hade sett klart serien under de första 23 dagarna.
  • “Squid Game” sticker även ut för sin relativt låga produktionskostnad. Serien kostade bara 21,4 miljoner dollar att producera (cirka 2,4 miljoner dollar per avsnitt). Netflix betalade mer för Dave Chappelles stand up-special “Sticks & Stones” och för 20 miljoner dollar får man bara ett par avsnitt av ”The Crown”.
  • Bloomberg har kommit över dokument som visar hur Netflix räknar ut hur framgångsrika respektive serie/film är genom att jämföra tittarsiffrorna med vad det kostade att köpa in serien/filmen. För att göra uträkningen mer komplex värderas somliga tittare högre. Att attrahera en mindre frekvent tittare är mer värt än att tillfredsställa en högkonsument. Anyways! Om en serie eller film får 1x anser Netflix att det är okej. Chappelles “Sticks & Stones” fick 0,8x. Squid Game ligger på 41,7x. Och nej, jag skrev inte fel.
  • Enligt Netflix egna beräkningar har serien skapatnästan 900 miljoner dollar i värde för företaget. Hittills. Det rapporterar Bloomberg.

Nycklarna bakom succén:

  • Genren. Överlevnadsthrillers som bygger på lekar har bevisligen skyhög potential globalt. Tidigare har både Battle Royale och The Hunger Games lyckats locka fans världen över.
  • Tydligheten. Även om du kommer från Sverige och aldrig har hört talas om de koreanska lekarna är det aldrig några problem med att hänga med i handlingen. Regissören jobbar med låga trösklar för att alla ska kunna fokusera på spänningen, istället för spelreglerna.
  • Looken. Färgerna, dynamiken, formerna. Varje scen är otroligt genomarbetad när det kommer till design och känsla.
  • Meme-vänlig. Det kryllar av starka och minnesvärda scener, vilket har resulterat i att videos och memes kopplat till serien haft 42 miljarder visningar på TikTok.
  • Aktuell. De blodiga lekarna är läckra, men jag vill hävda att essensen i serien är berättelsen om social orättvisa, klassklyftor och ekonomisk ojämlikhet. Dessa frågor kan hela världen relatera till.

Konsekvenser:

  • Efter att ha kört över sina fiender de senaste åren gick Netflix in i väggen i våras, samtidigt som Disney fick vind i seglen. Men när Netflix släppte sin nya rapport visade den att antalet nya prenumeranter globalt sett landade på 4,4 miljoner under kvartalet, vilket var högre än väntade 3,84 miljoner. Orsaken är Squid Game.
  • Succén för Squid Game bäddar för fler tv-produktioner utanför USA. Dels för att det i regel är billigare att filma i andra länder, dels för att publiken uppenbarligen är mogen för internationellt innehåll. Disney meddelade exempelvis i veckan att de planerar att spela in 27 nya serier och filmer i Asien och Stillahavsområdet.
  • K-Pop, Oscarsvinnaren ”Parasite” och nu ”Squid Game”. Sydkorea har seglat upp som en kulturell tungviktare de senaste åren och indirekt förändrat det globala medielandskapet. Plötsligt måste inte all kultur vara på engelska.
  • Samtidigt är det fler än nånsin som vill lära sig koreanska. I dag är det bara 77 miljoner människor som pratar koreanska världen över, men i skrivande stund är det ytterligare åtta miljoner som försöker lära sig språket med hjälp av den den amerikanska appen Duolingo, skriver Reuters.

Två läsvärda reportage: