Vad är Clubhouse?

NomoFomos guide till
årets hetaste app.

Nicklas Hermansson
Nicklas Hermansson
Publicerad

Ändlöst dravel, plågsam självfixering och – i sina värsta stunder – en frizon för rasister och sexister. Clubhouse är långt ifrån perfekt. Men om de spelar sina kort rätt har den interaktiva ljudappen chansen att peta ner TikTok från app-tronen och bli den mest inflytelserika kulturbäraren under 20-talet. Välkommen till NomoFomos guide till hyperhajpade Clubhouse.

Vad är Clubhouse – i korthet?

En interaktiv och ljudbaserad gratisapp där du kommunicerar med andra människor eller lyssnar på andras samtal i så kallade ”rum”. Ett rum kan bestå av två personer, ett gäng kompisar eller tusentals människor. Hur många som talar bestämmer moderatorerna. De större rummen påminner ofta om seminarium eller livesända poddar. Fokus ligger just nu på samtal, men det finns även mycket annat innehåll, som meditation och musik. Clubhouse beskriver sig själva som ”a new type of social network based on voice—where people around the world come together to talk, listen and learn from each other in real-time”.

Så här ser Clubhouse ut inifrån.

Clubhouse i siffror

  • Lanserades officiellt i februari 2020 av skaparna Paul Davison och Rohan Seth.
  • Har nio anställda.
  • Appen har 18-årsgräns.
  • Hade sex miljoner aktiva användare den andra februari 2021 (källa: Digital Diplomacy).
Efter att ha inlett i beta mode i några månader fulländades hockeyklubban i januari. Den senaste veckan har antalet användande exploderat rejält – från två till fem miljoner. Bildkredd: Vajresh Balaji (@bvajresh på Twitter)
  • I slutet av januari värderades Clubhouse till en miljard dollar, efter att ägaren tagit in 100 miljoner dollar i en nyemission ledd av riskkapitalbolaget Andreessen Horowitz.
  • Innan sommaren tror experter att de kan vara värderade till 5 miljarder och om ett år till 50 miljarder dollar. Investerarna skulle i så fall få tillbaka 500 gånger insatsen (källa: Jesse Kirshbaum)

Följ NomoFomos nyhetsbrev

Vi synar 2500 nyheter varje vecka – och levererar de absolut bästa till din inbox.

Vad är unikt med Clubhouse?

Clubhouse är den första interaktiva ljudappen som har slagit igenom på bred front. Här kan vi umgås med våra vänner på nya sätt, samtidigt som den ger oss tillträde till eliten. Ingen annanstans kan du få ställa frågor till Oprah, spela upp din nya låt för The Game, vara en fluga på väggen när världens främsta investerare pratar öppet och ofiltrerat med varandra, eller bli ett av relativt få vittnen till när Elon Musk ställer Robinhoods vd Vlad Tenev mot väggen gällande GameStop-gate.

I väntan på att Elon Musk ska komma in i rummet. Maxkapacitet är 5000 personer, så det gäller att vara ute i tid.

Hur lyssnar man på samtal?

Appens startsida består av en tablå samt pågående samtalsrum som du kan delta i. Rummen väljs ut automatiskt utifrån dina intressen, personer du följer och klubbar du är med i. Ju fler svenskar du följer, desto fler svenska rum kommer upp på sin startsida. Om du swipar till vänster ser du vilka av dina vänner som är online och där kan du enkelt starta privata rum.

För att lyssna på ett samtal går du in i ett rum. Det syns när du går in i ett rum men var inte orolig, de andra kan inte höra dig så länge du bara är åhörare. Om du vill tala trycker du på hand-ikonen och då är det upp till moderatorn/moderatorerna att ta upp dig till scenen som talare eller inte.

Hur gör jag för att delta aktivt i samtal? 

Om du startar ett rum blir du automatiskt moderator. När du är moderator får du en grön symbol vid ditt namn och du kan plocka upp åhörare till den så kallade scenen, samt göra andra personer till moderatorer. Man kan vara flera moderatorer, vilket är att föredra. Då kan en person fokusera på samtalet och den andre kan bjuda in personer till rummet och göra åhörare till talare. Det är kutym att stänga av sin mick när man inte talar. Värt att nämna är att alla som uttalar sig gör det under eget juridiskt ansvar, samt att alla samtal spelas in medan de är igång. Om en användare gör en anmälan under samtalets gång sparas inspelningen för utredning. Om inga incidenter rapporteras raderas inspelningen när rummet avslutas.

Hur funkar VIP-systemet?

Än så länge måste du bli inbjuden eller insläppt av någon du känner som redan är Clubhouse-medlem. VIP-strategin var framgångsrik för Spotify och verkar även funka för Clubhouse. Att inte släppa in alla på samma gång lockar både early adopters och FOMO-gänget. Kändisarna attraheras av de stängda rummen där de kan vara relativt öppna, och eftersom reglerna säger att man inte får spela in och sprida samtalen utanför Clubhouse lämnar de inga spår efter sig. Men det privilegiet försvinner i takt med att appen växer. När Elon Musk intervjuade Robinhoods vd gällande GameStop-härvan var det många som spelade in samtalet och publicerade det i andra kanaler.

Vilket innehåll erbjuder Clubhouse?

Enkelt sagt: Direktsända samtal som skapas av användarna. Clubhouse är långt ifrån perfekt och färdigutvecklat. I dag är det som att åka tidsmaskin till Aftonbladets chattrum, mIRC eller ICQ på 90- och 00-talet, men istället för att skriva är det människor som pratar med varandra. Som Heta linjen med publik.

Clubhouse påminner om ICQ och andra chattforum som fängslade de första internetanvändarna.

Fokus ligger i dagsläget på nätverkande och att bara hänga. Det började med diskussioner mellan tech-investerare i Silicon Valley, men innehållet utvecklas varje dag.

Redan i dag kan du tex hitta:

  • Talkshows med kändisar
  • Speeddejting
  • Teater
  • Livepoddar (som Mediepodden med Emanuel Karlsten och Olle Lidbom, och Tidskriftspodden med Fredrik Wass, Thomas Mattsson, Viveka Hansson och Unn Edberg)
  • Nätverksevents
  • Meditation
  • Nischade samtal (om tex rasism inom NFL, där stjärnor är med i samtalet)
  • Fans som högläser ur Harry Potter-böcker
  • DJ-kvällar
  • Rap och beat battles där producenter hittar nya talanger
  • Upp- och eftersnack vid fotbollsmatcher, som Sportbladets Premier League-podd med Patrik Syk och Frida Fagerlund

Kändisarna på Clubhouse

En av Clubhouse framgångsfaktorer är att några av världens kändaste människor plötsligt har dykt upp och deltagit i samtal. Drake och Oprah Winfrey var tidigt ute och under de senaste dagarna är det framför allt Elon Musk och Mark Zuckerberg som har skapat rubriker. Men även Lindsay Lohan dök nyligen upp i ett rum där hon berättade om sin klubb på Mykonos och så passade hon på att spelade upp sin systers musik för de 1500 åhörarna.

Lindsay Lohan gjorde Clubhouse-debut natten till den femte februari när vännen och kändisbloggaren Perez Hilton bjöd in henne till ett rum med bland andra grundaren Paul Davison.

De senaste dagarna har många svenska kändisar – som Zara Larsson, Margaux Dietz, Alex Schulman, Therese Lindgren och Isabella Löwengrip – anslutit sig till appen, liksom många journalister, entreprenörer, företagsledare och politiker.

Här är några av de största namnen som har deltagit i samtal:

  • Lindsay Lohan
  • Oprah Winfrey
  • Mark Zuckerberg
  • Pharrell Williams
  • Will.I.Am
  • Elon Musk
  • Drake
  • Jared Leto
  • Tiffany Haddish
  • Joe Budden
  • Kevin Hart
  • Chet Hanks (Tom Hanks son)
  • Meek Mill
  • 21 Savage
  • Wiley
  • Ashton Kutcher
  • Chris Rock
  • Kanye West
  • Jaylon Smith (NFL-stjärna)
  • Marcellus Wiley (fd NFL-stjärna)
  • JaVale McGee (NBA-stjärna)
  • Ted Lieu
  • Mark Cuban
  • Jeffrey Katzenberg (tv-mogulen)
  • MC Hammer

Kommer Clubhouse att funka i Sverige?

Eftersom appen är så pass ny i Sverige och antalet användare fortfarande relativt få (svenskar började släppas in i januari), kommer majoriteten av förstagångsbesökarna att bli rätt besvikna. Svenskar är visserligen vana att konsumera innehåll på engelska, men nu finns det varken rörliga bilder eller översättning som underlättar.

Ju mer aktiv du är, desto fler invites får du. Bild: Cherie Estié 

Ett annat hinder så länge det svenska utbudet är så pass begränsat är att det är som roligast sent på kvällen och natten för oss i Sverige eftersom det är först då som USA drar igång på riktigt. Dessutom är det här ett relativt nytt format, så alla experimenterar just nu. Det finns inget facit, och det kommer nog att skrämma bort en hel del besökare. Framtiden får utvisa om det här blir en helt ny sorts plattform, eller en LinkedIn-kopia med ljud.

Casper Törnblom, partner på kommunikationsbyrån 500, är träffsäker när han avslutar sin kolumn Clubhouse – helvetet på jorden eller framtidens stora sociala nätverk? i Resumé.

”Nu blir det spännande att se växelverkan mellan de här världarna i Sverige, där den vuxna världens framgång kommer vara helt beroende av hur väl den unga lyckas. Den vuxna kommer behöva erbjuda spännande och strukturerade format med hög självdistans och intressanta talare medan den unga kommer fortsätta göra precis tvärtom. I slutändan är det, som alltid, upp till de roliga, smarta och unga att avkunna domen om vad som är värt att lägga sin tid på. Ett dynamiskt kaleidoskop av underhållande och spännande samtal, eller en pinsam professionell nätverksapp för socialt utsvultna karriärister.”

Casper Törnblom

Hur ska Clubhouse tjäna pengar?

I en av de mer initierade analyserna listar webbstrategen Jeremiah Owyang tre primära intäktskällor för Clubhouse.

Användarna: Clubhouse kan införa premiumabonnemang som exempelvis ger användarna tillgång till bättre ljud, VIP-rum, analystjänster och en reklamfri miljö (när annonserna väl är på plats).

Annonsörer: I dag är appen reklamfri. Det kommer den sannolikt inte att vara i framtiden. Utöver traditionell text-, banner- och ljudannonsering skulle Clubhouse kunna satsa på annonsmärkta klubbar och rum, e-handel och hjälpa till med att skapa förutsättningar för sponsrade influencers. De har redan lanserat “Creator Pilot Program” där 40 handplockade Clubhouse-influencers ges tillgång till exklusiva verktyg/funktioner och får träffa grundarna Paul Davison och Rohan Seth på regelbunden basis.

Användardatan: Clubhouse skulle kunna skapa dataanalys-tjänster för annonsörerna och ge tillgång till sitt API för extern apputveckling.

Poddar kommer sannolikt att bli ett fjärde intäktsben – och kanske det primära? Genom att formatisera innehållet och spela in det skulle Clubhouse kunna bli en poddmaskin som levererar innehåll till framtidens poddgiganter: Amazon, Apple och Spotify.

Modereringen kan bli Clubhouse dödsfälla

Clubhouse är i sina värsta stunder en frizon för rasister och sexister. Det finns flera kända exempel där kvinnor och färgade har tvingats utstå påhopp inför publik (som New York Times reporter Taylor Lorenz). Precis när YouTube, Twitter och Facebook har börjat erkänna sin maktposition och vidtagit åtgärder kommer det en ny spelare som har samma inställning som de etablerade plattformarna hade initialt. Den alltmer kostsamma modereringen ser därför ut att bli Clubhouse största utmaning.

Kommer konspiratören Alex Jones att försöka att göra Clubhouse till sin nästa arena nu när YouTube har kickat ut honom?

Risken är stor att högerextremister, trollen och konspiratörerna kommer att försöka göra en ny plattform som Clubhouse till sin när de inte längre välkomnas av Twitter, YouTube och Facebook. Men om Clubhouse lyckas skapa en trygg miljö för användarna är chansen stor att de kommer att kunna förändra vårt kulturella samhälle på samma sätt som Facebook, Instagram och TikTok. I bästa fall till det positiva…

Andra nackdelar med Clubhouse

  • Ljudkvaliteten på musiken är fortfarande bedrövlig och Clubhouse har fortfarande inte musikrättigheterna på plats.
  • Det kryllar av fake-gurus som försöker boosta sin karriär med hjälp av Clubhouse.
  • Clubhouse kan vara otroligt tidskrävande om du väljer att vara en aktiv deltagare. Det finns alltid ett samtal som du kan vara med i

20 konkurrenter

Källa: Jeremiah Owyang

Varför funkar ”social audio” så bra just nu?

Att kommunicera digitalt med ett hjälp av ljud har varit populärt länge. Röstmeddelanden via WhatsApp är stort i Indien och i Kina skickar man röstmeddelanden till varandra via WeChat, men pandemin har fått oss att konsumera mer ljud än någonsin.

Många tycker att texten är för tråkig att läsa och för svår att skriva. Den rörliga bilden kräver för stor insats, både från konsumenterna och skaparna, medan ljudet är perfekt eftersom det väcker känslor, går snabbt, är hyfsat förlåtande och tillåter oss att göra andra saker samtidigt.

Nästa steg för Clubhouse?

DeepFake voice kan bli en stor utmaning för appar som Clubhouse.

Här är sex antaganden:

  1. Utvecklingen av DeepFake voice gör att trollen snart kommer att kunna låtsas vara vem som helst.
  2. Några av de mest populära användarna/influencerna kommer att vara botar som skapar rum och leder samtal.
  3. Vi är vana att lägga filter på våra bilder och filmer. Snart kommer vi att kunna lägga filter på våra röster.
  4. Clubhouse succé kommer att generera en mängd nya startups som specialiserar sig på social audio (analys, apputveckling, osv)
  5. I dag är vi vana att matas med YouTube-videos var vi än är. I framtiden kommer även direktsända samtal att bäddas in i relevanta sammanhang utanför Clubhouse, som i artiklar, bloggar eller tv-program.
  6. Den främsta anledningen till varför Clubhouse värdering väntas öka rejält är att samtalen i framtiden kommer att formateras och publiceras on demand som podcasts. Det kommer att göra Clubhouse ytterst åtråvärda i det stundade poddkriget nu när giganterna Apple, Spotify och Amazon verkar gå all in på podcastmarknaden – och de kommer alla att behöva innehåll. Läs mer om poddkriget i NomoFomos guide till framtidens podcast.

11 lästips om Clubhouse