Audioboomen

Tre lärdomar om
Facebooks ljudsatsning

Så ska Mark Zuckerberg besegra Clubhouse.

Först kom Twitter Spaces och Clubhouse – och nu, efter månader av spekulationer, bekräftar Facebook att de också kommer att lansera nya ljudsatsningar. I ett blogginlägg berättar Fidji Simo, Head of Facebook App, att användarna inom kort ska kunna skapa ljudproduktioner, lyssna på poddar och arrangera direktsändningar på Facebook.

Så vad vet vi egentligen om Facebooks ljudsatsning? Techprofilen Casey Newton intervjuade Mark Zuckerberg i måndags och nedan kan du lyssna på intervjun.

…men eftersom du säkert har bättre saker för dig har jag summerat tre takeways.

  • Facebooks ljudsatsning kommer främst att gagna individuella innehållsskapare – inte större mediehus. Så här säger Zuckerberg: “A big part of the creative economy is that it’s enabling individuals, and shifting power from some traditional institutions to individuals to exercise their own creativity. And I think that that’s a positive trend in the world. It’s really empowering for a lot of people, and allows a lot of new stuff to get created. I think based on that, your prediction that this is likely to work better maybe for individual creators or small groups — I could see that playing out for sure.”
  • Hur ljud ska modereras är fortfarande oklart. Zuckerberg säger att de har lärt sig mycket av modereringen av text och video, men att det fortfarande inte är hugget i sten hur modereringen av ljud ska gå till och var gränsen ska dras.
  • Facebook tycker att innehållsskaparna ska ha mer ägandeskap över sin publik (liksom YouTube-kreatörerna som du kan läsa om i NomoFomo-artikeln Tre innovationer som skulle säkra YouTubes framtid).

Läs mer: 5 takeaways about Facebooks pivot (Platformer)