Tre innovationer
som skulle säkra
YouTubes framtid

Nicklas Hermansson
Nicklas Hermansson
Publicerad

När Steve Chen, Chad Hurley och Jawed Karim inte lyckades hitta Janet Jacksons nipslip på internet dagen efter Superbowl bestämde de sig för att starta en videotjänst. De döpte den till YouTube och lanserade sajten på Alla hjärtans dag 2005. Nu ser världens största streamingtjänst ut att förlora kungatronen – om de inte börjar satsa på kreatörerna.

Den 26 januari skickade Susan Wojcicki ett viktigt brev till sina anställda. YouTubes vd hyllade då ett par imponerande prestationer från 2020, men identifierade även några nya viktiga mål. Ett av dem kallade hon “Building for the YouTube of the future”, där hon lyfte tre områden: mobilt skapande, handel och vardagsrummet. Men vilka konkreta förändringar kommer vi då att få se under 2021?

YouTube har två miljarder användare varje dag. En av dem heter Eric Feng och han har tagit fram ett genialt förslag på vad som kan göras för att YouTube ska ta nästa steg in i framtiden.

Sharing the same format of Susan Wojciki’s 3 areas of interest, I offer up my own 3 areas for the YouTube of the future to create a more engaging, compelling, and valuable experience for users and creators alike. 3 things I’d love to see YouTube change, informed by real world learnings, but squarely grounded in pure imagination.”

Här är en summering av Eric Fengs förslag.

Område 1. Video Creation Platform

De flesta använder inte YouTube för att skapa själva innehållet, utan YouTube ses som en plattform där man laddar upp innehåll (precis som Facebook och Twitter…). Eftersom de kommer in i näringskedjan först när innehållet är skapat, väntas de investera än mer i TikTok-utmanaren Shorts under 2021. Det är helt rätt tänkt. Eftersom TikTok har positionerat sig som ett verktyg för innehållsskapande redan från början blir tittarupplevelsen desto mer interaktiv där.

YouTube Shorts ska utmana TikTok.

”YouTube’s lack of emphasis on content creation isn’t surprising since they started as a desktop service and most content isn’t filmed with a computer webcam. While they’ve gone on to create what I consider to be the best mobile video app in the world, if there’s one area lacking it’s the creation tools. The YouTube of the future should make video creation a first class feature worthy of its center position on the app bar.”

– Eric Feng

Område 2. Direct-to-Consumer

Under de tre senaste åren har YouTube betalat mer än 30 miljarder dollar åt kreatörer och medier som publicerar innehåll på deras plattform. Men de har aldrig gett dem direkt tillgång till YouTubes användare. Anledningen är att YouTube har varit tydliga med att det är dom som äger kundrelationen. Inte kreatörerna. Vilket gör det svårt för kreatörerna att kommunicera med sina prenumeranter.

Tänk om YouTube skapade en DM-funktion som gjorde att kreatörerna och fansen kunde kommunicera med varandra i YouTube Studio… Det hade hyllats av kreatörerna som trots allt är orsaken till varför vi återvänder: innehåll. 

YouTube Studio.

”DMs would also enable fan to fan communication, which would be a powerful step forward for YouTube to evolve from a video hosting platform, to a video creation platform, to a video creation network.”

– Eric Feng

Område 3. Video Network

YouTube lika underhållande som ensamt. Här finns det mesta, men ingen att umgås med medan du tittar. Innehåll som vi gillar delar vi i andra kanaler eller via SMS. Som Feng skriver: ”YouTube supplies the water cooler topic, but not the water cooler itself”. En DM-funktion hade varit ett första steg att göra YouTube mer socialt. Men varför stanna där? Tänk om YouTube kunde berätta för oss om våra vänner också var där och tittade på innehåll. Det hade fått användarna att känna sig lite mindre ensamma och hela upplevelsen hade stannat på en och samma plattform.

Framtidens YouTube

Eric Feng avslutar med att måla upp en bild av framtidens YouTube.

”I open up the YouTube app. I read a quick note from one of my favorite creators, Austin Evans, who has messaged his subscribers to let them know he’s doing a live video chat with Marques Brownlee tomorrow where they’ll be showing off some crossover merch (sweet!) — I sign up to be notified of that. I start watching House of Highlights videos from the night’s NBA games when I notice that my friend Eugene is online too. I share my watch history with him to see if he wants to do a basketball dive with me. Instead, he invites me to watch clips of Mentalist Oz Pearlman together because we’ve talked about attending his next online show. Oz is of course amazing so we record a reaction of our jaws dropping and send it to our friend Wade, who’s also a Pearlman fan. This amusement goes on for quite some time. YouTube is amazing.

The future is here.”

– Eric Feng

Läs hela texten här: YouTube of the Future