Hej då,
Clubhouse

Social audio kommer att vinna – men inte Clubhouse, tyvärr.

Jordens befolkning börjar se ljuset i pandemitunneln, men för Clubhouse ser det mörkt ut (även om ROLF LASSGÅRD blev medlem i måndags). Användandet har minskat drastiskt sedan vaccinet började rullas ut och nu skriver Vanity Fair att partyt är över.

Grundarna har själva sagt att de förväntar sig minskat användande allt eftersom samhällena öppnas upp och människor tillåts att socialisera igen, men inte så här snabbt och påtagligt. 

Clubhouse globala genombrott kom i februari och sedan dess har till och med TikTok fått stå i skuggan för den hajpade ljudappen. Men de senaste veckorna har mediebevakningen avtagit markant i takt med det minskade användandet.

Enligt Vanity Fairs källor har antalet nya användare minskat drastiskt och de befintliga medlemmarnas engagemang dalar. Business Insider rapporterade nyligen att appnedladdningarna har gått från 9,6 miljoner (februari) till mindre än en miljon (april) – vilket betyder att Clubhouse numera inte är närheten av en topp-placering i iOS App Store.

Ändå fortsätter bolagets värdering att stiga mot skyn. Den senaste siffran som kommunicerades var makalösa fyra miljarder dollar, tidigare i april. Samtidigt som flera konkurrenter har lanserat – och planerar att lansera – egna ljudsatsningar. Som Twitter och Slack, och nu senast nördiga kusinen Reddit och farfar Facebook.

Så vart är Clubhouse på väg? Den bristfälliga modereringen har resulterat i att plattformen har blivit “a bit of a cesspool of racism and anti-Semitism and shady marketing groups”, som en anonym superuser säger till Vanity Fair.

“I think the app is changing. People may spend an hour or two on there instead of six straight hours. It feels more like people will tune in for programming occasionally, as opposed to using it as an online community to cure the loneliness of quarantine.”

Källa: The Clubhouse Party Is Over (Vanity Fair)