Handel

Välkommen
in i Nikes
framtidsbutik

Se bilderna på den högteknologiska konceptbutiken i Seoul.

E-handelsmarknaden har exploderat under pandemin. I juni berättade Nikes vd John Donahoe att deras digitala intäkter står för nästan 35 procent av totalen – och 2025 ska de ligga på 50 procent. Men Nikes fokus på den digitala världen hindrar dem inte från att experimentera med nya fysiska butiker. I dag ska vi titta närmare på deras senaste storsatsning.

Persecute Christmas Turn down nike gif - musicforoccasions.co.uk

Förra sommaren sjösatte Nike sitt teknikdrivna koncept ”Rise” i kinesiska Guangzhou. Nu har de öppnat portarna till en ny uppgraderad version 200 mil bort. Den tre våningar höga butiken i Seoul skriker futurism och det är inte en slump att den hamnade just där. Sydkoreas huvudstad är en av världens mest digitala städer, vilket går helt i linje med Rise-konceptets vision: att sömlöst väva ihop den digitala världen med den fysiska, med målet att skapa wow-wow-yeah-yeah-butiksupplevelser med en stark koppling till den aktuella staden.

Precis som i Guangzhou utlovas stående butiksevent och banbrytande innovationer som Nikes egna fotscanning-teknologi. Skojätten har dock höjt ribban några meter till den här gången. Nedan är fem nyheter som ska få världens alla sneaker heads att vallfärda till det gigantiska flaggskeppet i Seoul. Men framför allt: på en makronivå ger nyheterna en fingervisning om hur framtidens butiker kan se ut och fungera. Så välkommen in i ”Nike Seoul”…

Nike Rise Seoul Retail Concept Store Info | HYPEBEAST

1. Sport Pulse: För att butiken ska genomsyras av stadens kultur och identitet har Nike byggt en digital plattform där kunderna kan ta del av lokala produktrender och idrottshändelser. Innehållet realtidsuppdateras och exponeras på en tre våningar hög skärm. 

2. Inside Track: Med hjälp av ett bord med interaktiv skärm kan kunderna enkelt jämföra olika modeller med varandra. När de ställer skorna på bordet får de upp recensioner och information om skomaterialet och eventuella erbjudanden. 

Nike Rise Seoul store

3. The Sport Hub: Här får kunderna hjälp med att hitta sporter och idrottsevenemang som de kan testa i staden.

4. The City Replay: Här kan kunderna hitta hyperlokala Nikeprodukter, reparera skor och kläder, och personalisera saker de köpt.

Nike Rise Seoul  5

5. The Huddle: Nike vill vara rådgivare inom mer än mode. The Huddle erbjuder privata och gruppövningar inom Nikes“five facets of fitness”: rörelse, mindset, återhämtning, kost och sömn.

Nästa steg? Nikes ambition är att cirkuläritet och hållbar produktanvändning ska vara en naturlig del av deras affärsmodell.Butiken i Seoul tar redan i dag emot kläder och skor för återvinning och donation, men enligt dem själva kommer Nike snart att erbjuda kunderna helt nya sätt att återuppliva och förlänga klädernas livslängd. Frågan är när vi får se Greta Thunberg i en reklamkampanj för Nike?