Sluta lyssna
på kunden

Börja innovera på riktigt.

Mycket tyder på att vi kommer att få uppleva en innovationsboom när pandemin väl är över. Det finns bara ett hinder: Vi måste lyssna mindre på kunderna.

För snart ett år sedan klev vi in i ett årtionde som skulle formas av wearables, streaming-kriget, 5G och smarta hem. Frågorna var många. Vilka nya appar skulle ta röstassistenterna till nästa nivå, så som Facebook rekordökade mobilanvändandet? Vad skulle hända med människan när tekniken sömlös flöt ihop med vårt DNA? Vilka mediekoncerner skulle överleva eller dö när Netflix äntligen utmanades av nya fiender i jakten på videokonsumenternas pengar och uppmärksamhet?

Sen kom pandemin och vi började prata om annat. Nu när en ny Coronavåg sköljer över oss kan vi välja att gräva ner oss ännu djupare – eller så kan vi drömma om post pandemin-eran och ta tillvara på att världen aldrig kommer att bli densamma.

Vi blir passiva och fega

De senaste 20 åren har företagen blivit allt mer kundfokuserade. Eftersom internet och digitaliseringen har gjort det enklare att kommunicera och göra research ligger kundernas åsikter och behov numera till grund för företagens produkt- och affärsutveckling. Det har räddat många företag som annars hade kunnat skjuta helt fel, men baksidan är att vi blir alltför passiva och fega i vår idégenerering – vilket i sin tur leder till färre oväntade genombrott och uppfinningar som på riktigt gör skillnad. 

Det är dags att våga lägga mindre fokus på kunderna och börja ta större eget ansvar för att komma på nya idéer. En orsak är att teknikutvecklingen accelererar i en takt som gör det omöjligt för konsumenterna att hänga med. En annan är att pandemin har förändrat våra vanor och beteenden från grunden, vilket gör det allt svårare att förutspå konsumenternas framtida behov.

Experimentera i källaren

Så hur ska man göra då? Todd Rovak ansvarar för innovation och strategi på Capgemini Invent och leder deras innovationsbolag Fahrenheit 212 som skapar nya produkter, tjänster och affärsmodeller åt världsledande företag. Han säger att det är dags att gå ner i källaren ”…and pour something orange into something greyish and see if it fizzes or explodes”.

”Expose your teams to new technology, new art, and new foods, and build a sustainable innovation capability to transform this inspiration into killer new ideas. Lengthen the timeline for impact by aiming for research beyond curbside pickup.”

I den här Fast Company-artikeln passar Todd Rovak även på att tipsa om hur företag inom sjukvården, transport och hotell/restaurang ska göra för att gå i bräschen.