Operation: Stoppa mötes-epidemin

Fullsmetade kalendrar dödar vår lust och innovation

Dödar möten din potential på jobbet?
Är du till och med på väg in i väggen?
Well, this one’s for you.

När företaget Hugo införde regeln att endast fyra timmar per vecka får gå till möten insåg de någonting intressant. Genom att skippa möten och istället dela information digitalt via text, audio och video upplever medarbetarna att de får bättre koll på företagets projekt och mål. Som nån sa: “When information can move freely, you don’t need that 10-person meeting anymore.” Men framför allt har de börjat säga vad de tycker. Med finare ord: Engagemanget ökade.

Ett annat exempel: När Pinterest begränsade sina interna möten till två dagar/vecka ökade medarbetarnas upplevda kreativitet med nästan 100 procent.

Några enkla lösningar för den som vågar vara innovativ:

  • Blocka för produktionstid i kalendern.
  • Gör som Pinterest. Samla alla möten på 1-2 dagar/vecka. Minst tre dagar/vecka bör vara mötesfria.
  • Väldigt få möten måste vara en timme. De flesta behöver maximalt vara 25 minuter. Och om du verkligen är i behov av tid: Sätt mötestiden på ett ojämnt klockslag (typ 10.23) så kommer alla i tid.
  • Livräddaren: Avsluta veckan med syna alla möten nästa vecka – och förkorta/avboka så mycket du kan.
  • Skapa rutiner för digital rapportering som medarbetarna faktiskt tar del av. För att lyckas krävs enkla processer och smarta verktyg som erbjuder visuella upplevelser som ersätter den lutherska kokain-kicken som infinner sig när man sätter sig i ett mötesrum med känslan att man tillhör ett sammanhang och att detta faktiskt kommer att ge mig någonting.