Kultur

Spotify räddade
musikindustrin

…och nu går de för schack matt.

Få branscher har misshandlats lika hårt av digitaliseringen som musikindustrin. Efter guldåret 1999 gick det rakt utför när fildelningstjänster som Limewire och Napster gjorde entré. Räddningen blev till slut streamingtjänsterna, med svenska Spotify i spetsen.

Tidningen Variety listar 15 innovationer, transformationer och andra sätt som gjort att Spotify har lyckats återuppfinna musikindustrin – nedan är NomoFomos sju favoriter. 

Maybe Spotify Isn't Killing The Music Industry After All | FiveThirtyEight

Spotify dödade piraterna: Med ett sådant utbud till en sådan prislapp fanns det inte längre någon anledning att ladda hem musik olagligt från Napster och Kazaa.

De-gentrifiering av musiken: Få vågade testa ny musik när en CD-skiva kostade uppemot 200 spänn. Prenumerationsmodellen däremot uppmuntrar både lyssnarna och kreatörerna att experimentera.

Mood-spellistor: Spotify introducerade tidigt spellistor som baseras på vilken stämning musiken konnoterar och inte vilken genre den tillhör – vilket får användarna att upptäcka nya favoriter.

Autoplay: Förr tystnade musiken när skivan tog slut. Numera tar musiken aldrig slut – dessutom är chansen stor att du upptäcker ny musik tack vare Spotifys algoritmer.

Donationer: När pandemin punkterade livemusikindustrin gjorde Spotify det möjligt för användarna att donera pengar till sina favoritartister som antingen tar pengarna själva eller skänker dem till välgörenhet.

Musik i poddar: Att använda licenserad musik har länge varit ett kostsamt problem för podcast-kreatörer, men de som använder Spotifys podcastverktyg Anchor kan numera integrera fullständiga låtar från Spotifys bibliotek utan kostnad, vilket öppnar upp för helt nya poddformat.

Mini-videos: De största artisterna har länge kunnat addera en kort video som loopas till utvalda låtar. I februari blev det möjligt för alla artister att göra samma sak – och statistiken visar att låtar med så kallade “Spotify Canvas” får högre engagemang.

Spotify's Interactive Art Tool Goes Wide Amid 'Driver's License' Craze -  Rolling Stone

Vad är nästa steg för Spotify?

  • I februari berättade Spotifys VD Daniel Ek att de ska expandera till 85 nya marknader och att deras programvara ska översättas till 36 nya språk.
  • För att locka fler poddar till sig har Spotify nyligen gjort det möjligt för kreatörerna i USA att ta betalt för innehållet. Det ska snart även gå att göra i Sverige.
  • Daniel Ek sa nyligen att han tror att live audio – alltså direktsänt ljudinnehåll – snart kommer att finnas på alla stora plattformar, på samma sätt som att Snapchats format “Stories” numera toppar exempelvis Facebook, Instagram och Twitter. Det är inget kontroversiellt uttalande direkt. Facebook, Instagram, Reddit, Twitter, Discord, Telegram och Linkedin har alla sagt att de planerar utveckla verktyg och tjänster för live audio – om de inte redan har dem på plats. För att spara tid köpte Spotify nyligen ljudappen Locker Room, vilket betyder att även Spotify snart kan integrera livesända diskussioner på sin plattform.
  • I år anställde Spotify sin första innovationschef. Máuhan “M” Zonoozy har tidigare hjälp stora företag att anpassa sig efter framtiden. Nu ska han göra samma sak med Spotify och hjälpa dem att komma på “moonshot ideas”. I en intervju med CNN säger han: “I think we are tip, tip, tip of the spear of what’s going to happen in this market”.