TikTok

Så fick han två miljoner
visningar – på 60 dagar

Richard Ntege ger sina bästa tips till NomoFomo.

För några veckor sedan tipsade min bror mig om en kille som hade lagt två månader på att experimentera med TikTok, i hopp om att förstå hur den kinesiska videoappen fungerar. Jag blev nyfiken så jag skickade ett mejl och fyra timmar senare sågs vi på ett kafé.

Det visade sig att den 28-årige innehållskreatören och marknadsföraren Richard Ntege hade knäckt koden, så nu gör han inte bara svinsnygg reklam åt giganter som Adidas och Spotify – nu hjälper han även företag att förstå hur man bygger varumärken på TikTok. Eller att bli ”contentninjor i sociala medier”, som han själv säger.

Blev du överraskad av att du nådde två miljoner visningar på två månader?
– Både nej och ja. Jag hade mål som jag ville nå och med hjälp av research och omvärldsbevakning hittade jag ett tillvägagångssätt att växa snabbt på plattformen.

Vilka tror du var nycklarna?
– Att man vågar kasta ut sig själv i det vilda. Våga göra fel. Testa nytt. Döda inte det kreativa med det traditionella sättet att få grönt på att agera.

Vilken video är du mest nöjd över?
– Där jag kombinerade komedi med en unknown fact, vilket resulterade i över 200 000 visningar inom loppet av en vecka (se videon här).

Du föreläser, skapar innehåll och hjälper företag att sätta sin TikTok-strategi. Hur svårt är det att komma igång? Vad krävs?
–Studera din nisch. Hitta den rätta tone of voice som passar ert varumärke. Ha ett publiceringsschema och stick to it!

Du har ett YouTube-konto sedan många år tillbaka med hundratals videos. Vilken är största skillnaden mellan TikTok och YouTube för dig som kreatör?
– Om vi generaliserar konsumerar kunden innehållet på olika sätt, vilket resulterar i att man fokuserar på kvalitet på YouTube och kvantitet på TikTok.

Har du något tips till den som är nyfiken på att testa TikTok?
– Hitta din nisch. Tala konsumenternas ”språk” och kom ihåg att Gen Z ser igenom sponsrade inlägg. Sätt ert varumärke i rätt och tilltalande kontext.

Efter två miljoner visningar och 200 000 likes – vad är nästa mål?
– TJUGOTVÅ miljoner visningar. Och fortsätta utbilda företag i hur de bygger närvaro på TikTok med hjälp av contentskapande.

Du är även stylist och det ser alltid ut som att du precis har klivit av catwalken i Antwerpen. Jag har haft samma outfit i fyra år för att spara tid, men nu är det dags för en ny. Vilket klädmärke är mest spännande just nu tycker du?
– Jag är jättekeen på varumärken som jobbar hållbart och deras värderingar genomsyrar även deras kommunikation. Så märken jag rekommenderar starkt är A Days March, Needles och Patagonia.

Här kan du kolla in Richard Ntege aka @monsieurrichy på TikTok och Instagram.