Tech war

”Netflix-succén bygger på desinformation”

The Social Dilemma skakar om världen – men vad är egentligen sant?

Politisk polarisering, fake news och självmord. Kritiken att de sociala plattformarna manipulerar sina användare och är slutet för mänskligheten är knappast ny för NomoFomos läsare. Men tack vare ”The Social Dilemma” nås nu även den stora massan av budskapet.
Det finns dock ett problem: Netflix-dokumentären om desinformation innehåller desinformation, skriver Techdirt.

Vittnesmålen och statistiken som utgör The Social Dilemmas ryggrad visar hur teknikföretagen och de sociala plattformarna – med Facebook som huvudmisstänkt – är ett existentiellt hot mot våra samhällen och demokratier. Kritiken är skoningslös och kan summeras i sju punkter.

  • De sociala plattformarna är beroendeframkallande. Funktioner som likes, notiser, taggar och infinite scroll är utformade för att få dig att spendera maximalt med tid på plattformarna och gör oss till digitala slavar.
  • Användarna är produkten. Medlemskapen är gratis, men techföretagen är vinstdrivande – så vad tjänar de pengar på? Dig. Genom att förändra vad du gör, vad du tycker och vem du är.
  • Dataanvändningen. All information som vi ger ifrån oss till Facebook kategoriseras och används till att annonsörer ska kunna hitta dig.
  • Algoritmerna skapar filterbubblor – vilket betyder att du matas med innehåll och åsikter som linjerar med vad du redan gillar och står för, vilket i sin tur cementerar din världsbild och personlighet.
  • Plattformarna polariserar samhällen. Starka åsikter och uppviglande innehåll skapar störst engagemang, vilket leder till hot, hat, mobbning och självmord.
  • Desinformation. Plattformarna tillåter och är bärare av fake news eftersom de tjänar pengar på det.  
  • De påverkar politiska val. Den bristfälliga moderering av innehåll gör det möjligt att hacka val och påverka omröstningar med desinformation. 

På Netflix topplista

För den som slukar WIRED, New York Times och Casey Newtons nyhetsbrev Platformer slår The Social Dilemma in öppna dörrar i parti och minut, men budskapet – som är viktigare än någonsin – levereras i en lyxig förpackning och det är inte svårt att förstå att den tog sig in på Netflix topplista över de tio mest sedda programmen i september. 

The Social Dilemma visar på kraften i att släppa en högkvalitativ dokumentär på världens största streamingplattform. Intervjuerna med före detta anställda från Facebook, Twitter och Instagram – de som en gång skapat det som nu kritiseras – filmas med fyra kameror. Det är en detalj som alla inte tänker på, men det särskiljer den mot andra dokumentärer i genren och det inger förtroende. Det är också vad som krävdes för att inte bara journalister, tech-heads och allmänna skeptiker skulle lyssna på avhopparna. De som aldrig skulle låta sina barn använda de sociala plattformarna – om ens ge dem en telefon innan studenten. Så kraftfull är kärnkraftverket i din hand.

Den största utmaningen med att titta på The Social Dilemma är – ironiskt nog – att motstå frestelsen att slentrianmässigt kolla in de plattformar som dokumentären kritiserar. Det är visserligen ingenting som skaparna ska ta personligt. Att titta på en film utan att smygtitta på telefonen är i princip omöjligt nuförtiden. Så fungerar maskininlärning, algoritmer och dopamin. 

Katalysator till självmord

De sociala plattformarna har länge anklagats för att vara en grogrund för hat, hot, konspirationsteorier och splittrade samhällen. I dokumentären kritiseras Facebook för att vara ett verktyg för att sabotera demokratiska val, men även för att vara en katalysator till etniskt våld, depression och självmord. Du må fortfarande vara vid liv, men det betyder inte att du inte är ett offer. Som den legendariske tech-pionjären Jaron Lanier säger:

“It’s the gradual, slight, imperceptible change in your own behavior and perception that is the product. That’s the only thing there is for them to make money from: changing what you do, how you think, who you are.”

Jaron Lanier

The Social Dilemma släpptes i slutet av augusti. De höga tittarsiffrorna tvingade Facebook att besvara elden med bloggposten What ‘The Social Dilemma’ Gets Wrong” där de kritiserar skaparna för att endast ha pratat med före detta anställda. De försöker också svara på den vanligaste kritiken mot sociala plattformar i sju punkter, och de inleder försvarstalet med att anklaga skaparna för sensationalism.

“It gives a distorted view of how social media platforms work to create a convenient scapegoat for what are difficult and complex societal problems.” 

Facebook

Syftet med Facebooks bloggposter är naturligtvis att försöka vinna tillbaka användarnas förtroende. Eftersom Facebooks chefer sällan uttalar sig i medierna tvingas journalisterna utgå ifrån de välsvarvade formuleringarna, istället för att bygga journalistiken på dialog, vilket i sig riskerar leda till polarisering. 

Dags att ta eget ansvar

Kritiken mot tech-jättarna är nödvändig, men den är alltför ensidig och lägger nästan allt ansvar på de som får lön för att skapa vinstdrivande produkter. För att kunna sluta utnyttja människans svagheter måste teknikföretagen omforma sina produkter på mer etiska sätt, men det är upp till oss användare att kräva att de gör det, vara medvetna om dessa svagheter och göra allt vi kan för att inte bli kuggar i en maskin som splittrar samhällen. Det är dags för människan att ta eget ansvar. 

Att tro att företagen bakom de sociala plattformarna försöker göra oss till tanklösa robotar är en offermentalitet som inte leder någonstans. Plattformarna behöver regleras, men The Social Dilemma överdramatiserar Big Techs avsikt, skriver Vanessa Bates Ramirex i Singularity Hub och jämför med hur det vita, skivade brödet framstod som en dröm när det lanserades; en dröm som senare krossades när vi lärde oss mer om näringslära.

Ironiskt att Netflix är avsändare

Vi pratar om vinstdrivande företag som skapar produkter på efterfrågan – vilket betyder att vi egentligen kritiserar oss själva, användarna. Därför anklagar sajten Techdirts Mike Masnick dokumentärskaparna för att sprida desinformation och påtalar ironin i att det är just Netflix som distribuerar filmen.

”Netflix, the company which produced, distributed and widely promoted the documentary, is also arguably the first big internet company to spend time, money, and resources on trying to perfect the “recommendation algorithm” that is at the heart of the film’s argument that these internet companies are evil. I guess some folks no longer remember, but a decade ago, Netflix even held a huge $1 million prize contest asking anyone to try to build a better recommendation algorithm.”

Mike Masnick