Jakten på aliens

De åkte till Nevadaöknen för att finna meningen med livet.

Det började med ett skämt och slutade med en festival, en ny öl, mängder av sålda tröjor – och att den amerikanska armén hotade med dödligt våld. ”Storm Area 51”-jippot hade allt som en nutida berättelse bör innehålla. Men vilka var människorna bakom rubrikerna?

Dokumentärfilmaren Scott Lazer åkte till Nevadaöknen i juni förra året för att träffa människorna som trotsade varningarna i hopp om att få uppleva någonting som trumfar mänskligheten. Resultatet blev den prisbelönta kortfilmen ”Visitors”.

Synopsisen till den här UFO-sagan är enkel. Någon startar ett event på Facebook – ”Storm Area 51, They Can’t Stop All of Us” – med målet att få se aliens. Taktiken? Att få så många som möjligt att invadera den mytomspunna militärbasen Area 51 i Nevadaöknen genom att basunera ut ”de kan skjuta ihjäl många inkräktare, men inte alla”.

Foto: Visitor/Scott Lazer

Två miljoner människor tycker att det låter som en lysande idé. Det skapas merch (tröjor, kaffekoppar, osv), världens alla medier hakar på, den amerikanska armén tvingas berätta vad som händer om man tar sig in på Area 51 utan tillstånd (man blir skjuten), lokalinvånarna i de små byarna runtom militärbasen blir oroliga, det arrangeras en fredlig alien-festival i Las Vegas och Budweiser hakar på jippot genom att lanserar en ny alien-öl .

Dokumentärfilmare mötte UFO-jägarna

Stormningen blåstes av när upphovsmakarna till slut inte pallade att genomföra sitt ”skämt”, men ett tusental UFO-fanatiker kunde inte låta bli att åka dit. Dokumentärfilmaren Scott Lazer var en av dem. Vad han hittade var ett gäng sökare som försöker förstå sin plats i ett alltmer komplext universum. Resultatet blev den 12 minuter långa filmen Visitor som handlar om vår strävan att hitta någonting som är större än oss själva.