Du behöver bara
100 fans

Kevin Kellys legendariska teori har fått en uppföljare

I det legendariska blogginlägget “1 000 True Fans” förutspådde Wired-grundaren Kevin Kelly att internet skulle göra det möjligt för människan att livnära sig på sin kreativitet, oavsett om hen är musiker, författare eller entreprenör. Hans tes: Du måste inte bli känd för att lyckas – för internet låter dig bygga ett nätverk och skippa oempatiska gatekeepers och onödiga mellanhänder.

Nyckeln? Få 1000 fans som köper allt du skapar för 1000 kronor per år. Det ger dig en årsinkomst på en miljon kronor, vilket är mer än du behöver – om du raderar prylar, Starbucks-latte, märkeskläder och dyra bilar ur ditt liv.

Följ NomoFomos nyhetsbrev

Vi synar 2500 nyheter varje vecka – och levererar de absolut bästa till din inbox.

I dag – tio år senare – konstaterar Li Jin att du inte längre behöver 1000 fans. Allt som krävs är 100 fans – som investerar 1000 dollar i dig varje år. Orsaken? ”Passion Economy”. Vi lägger våra pengar på saker vi älskar och vill förknippas med. Globaliseringen, fragmentiseringen of everything och kärnfamiljens upplösning har fått oss att glorifiera tribes. Vi måste ju tillhöra NÅT. Och tack vare de sociala plattformarna kan vem som helst (försöka) vara entreprenör imorgon.

I ”100 True Fans”, som publicerats på tech-mogulerna Marc Andreessen och Ben Horowitz sajt a16z.com, staplar Li Jin bevisen på hög i en text som stärker tesen att alla snart kommer vara entreprenörer på halvtid (“halftime-preneurs”). Corporate på förmiddagen och passion på eftermiddagen. Eller kan du gå hela vägen och värva 100 fans?