E-handel

Låt inte Amazon lura dig på tusenlappar

Att förstå ”Dark Patterns” har aldrig varit viktigare

Du vet känslan. Man har klickat lite för mycket och länge i jakten på det där hotellrummet, skorna, biljetterna, boken, och då, som på given signal, dyker det upp, the säljargument of the year: ”Bara 3 ex kvar”.

Well that’s your cue. Då är det dags att byta sajt, hur smarrigt erbjudandet än är.
Tro mig. Eller åtminstone WIRED.

Snubbarna – för det är alltid snubbar – som pratade om e-commerce (handla på nääätet) 2017 brukade alltid få b-scenerna på tech/mediakonferenser på den tiden när man fick sitta för nära främlingar. Man förstod att de om pratade om ett fenomen med hyperpotentiell snöbollseffekt, men man förstod långt ifrån allt. Det var grafer och data och churn och UX och ingen storytelling, så det blev tråkigt.

Sen kom Covid-19 och nu finns det inget hetare än e-handel. Därför är det bara att buga och bocka för WIRED som går till botten med begreppet ”dark patterns” som är minst lika smutsigt som det låter.

Det här reportaget borde vara obligatorisk läsning för att få internetkörkort, men framför allt får det dig att spara tusenlappar: Amazon Online Retail Dark Patterns.

Och här är en video från Nerdwriter som exemplifierar hur Dark Patterns funkar i praktiken: