Jolies värld

Sommarens
coolaste
Gen Z-dryck

Premiär för NomoFomos nya
framtidsspanare Jolie, 9 år.

I dag gör min dotter Jolie, 9, premiär som NomoFomos nya Gen Z-spanare. Det betyder att hon kommer att bjuda oss på trender, fenomen och innovationer som hennes värld snackar om just nu. Eftersom hon är född 2012 tillhör hon den sista årskullen som får kalla sig för Generation Z. De som är födda senare än så tillhör Generation Alpha.

Jag, som är född 1981, går under benämningen Millennial. Det gör alla som är födda mellan 1980 och 1995. Sen kommer alltså Generation Z. De som föddes med internet i blodet. Jag kan aldrig bli som dem, hur mycket jag än försöker.

Precis som tidigare generationer har skilt sig åt är det framför allt teknikutvecklingen som separerar oss. För att minska gapet måste vi orka fortsätta lyssna och uppriktigt försöka förstå vad Gen Z och Gen Alpha pratar om, oavsett om det handlar om ett nytt Fortnite-skin, en ny Pokémon, en ny squishie, en ny TikTok-dans eller en ny YouTuber. Det är vårt ansvar. Och först då kan vi utsätta dem för vårt eget kulturarv, som när jag i går tvingade Jolie att se E.T.


Jolies premiärspaning: K-freeze från Circle K

I sommar har Circle K lanserat en ny slush som de bland annat har marknadsfört på TikTok med sponsrade videos som den här medinfluencerparet Filippa Toremo och Anis Don Denima.

Circle K har även släppt låten ”Hela sommaren” tillsammans med Warner Music, vilket Resumé tidigare har skrivit om. Enligt Jolie har K-freeze blivit sommarens it-dryck. (OBS! Jolie dricker inte en K-freeze på bilden ovan, utan de ser ut som nedan).

K-FREEZE gaivusis gėrimas | Circle K

// Jolies nycklar bakom succén //

  • Överraskningsmomentet: ”Jag trodde inte de gjorde sånt. Circle K är ju bara bensin. Men tydligen inte.” 
  • Kanalvalet: ”Det finns massor av K-freeze-videos på TikTok”.
  • Starka varumärken: ”Slushsmakerna är Fanta och Coca-Cola. Det är bra.”

// Circle Ks kommentar //

Erika Albansson Söderlund ärkommunikationschef på Circle K i Sverige.

Grattis! Hur känns det att bli utnämnd till sommarens it-dryck?
– Det känns givetvis fantastiskt roligt, tack för utmärkelsen! Vi hade på känn att K-freeze skulle gå hem och vi är ganska malliga över vår TikTok-kampanj som vi tycker blev superbra.

Hur har försäljningen av K-freeze gått i Sverige? 
– Den har gått jättebra och det är vi väldigt glada över. Det verkar onekligen som om K-freeze + sommar = sant.