Hur kommer vi att
resa i framtiden?

Från självkörande bilar till telepati – här är de mest imponerande innovationerna.

Nicklas Hermansson
Publicerad

Den tyske ingenjören Carl Benz vann kapplöpningen om att skapa världens första bil när han 1885 lanserade trehjulingen Benz Patent-Motorwagen och året därpå fick patent för den – framför näsan på konkurrenterna Gottlieb Daimler och Wilhelm Maybach. Nedan är en replika.

Driving Around in a Replica of the World's First Car

Nu, nästan 140 år senare, är elfordonen på väg att konkurrera ut bensin- och dieselbilar. Och mycket tyder på att det kommer att ske snabbare än vad vi tror – tack vare en rad offensiva biltillverkare. Enligt BBC planerar Jaguar att endast sälja elbilar från och med 2025, Lotus från 2028, Volvo från 2030 och General Motors från 2035. Ford säger att alla fordon som de säljer i Europa ska vara elektriska 2030 och då ska även 70 procent av alla bilar som Volkswagen säljer vara eldrivna.

Man skulle alltså kunna säga att bilmarknaden är där internet var i slutet på 00-talet. Om det stämmer kommer vi snart att få uppleva en revolution, och om det är någonting som vi har lärt oss om internetrevolutionen är det att få saker är enkla att förutspå, men de som lyckas kan förändra världen.

En annan kapplöpning som pågår just nu är kriget om de självkörande bilarna. Frågan är vem som kommer att dominera den marknaden om några år. Ars Technica har listat sina favoriter, och nej, Tesla är inte ens med på topp 5…

Waymo's driverless taxi service can now be accessed on Google Maps |  TechCrunch

Ars Technica tror allra mest på taxiföretaget Waymo som startade som ett Google-projekt för ett drygt decennium sedan. Och om inte Waymo lyckas kommer ett annat robottaxi-företag att göra det. Mest troligen en aktör från Kina. Om du vill läsa mer om självkörande bilar gör sajten Inverse en liknande analys.

Följ NomoFomos nyhetsbrev

Vi synar 2500 nyheter varje vecka – och levererar de absolut bästa till din inbox.

Men varför nöja sig med självkörande elbilar? I den första första Bladerunner-filmen från 1982 – som utspelade sig 2019 – flög man ju runt i flygande bilar.

Så blev det inte, men hur långt borta är vi egentligen från att kunna flyga till affären (om nu någon skulle få för sig att vilja handla i en fysisk affär i framtiden…)? Singularity Hub förklarar varför de flygande bilarna kan vara här inom ett decennium och New York Times har träffat uppfinnaren Marcus Leng från företaget Opener som har börjat visa upp sina prototyper efter flera år av hemlighetsmakeri (se inslaget från CBS News nedan).

Opener är långt ifrån ensamma om att vilja förflytta trafiken från vägarna till himlen. Tidningen Alta har träffat Dezső Molnár som försöker bygga en laglig bil som kan flyga. Den har fyra vingar, tre hjul, läppstiftsröd propeller och sitter ihop tack vare mängder av silvertejp.

Faktum är att det finns mängder av företag som innoverar inom det här området. Gemensamt för de flesta är att de bygger fordon som endast rymmer ett fåtal personer. Men det finns en aktör som tänker större. New York-baserade Kelekona utvecklar just nu ett fordon som ska kunna transportera 40 personer samtidigt till en rimlig peng. Målet är att en flygtur mellan Manhattan och Hamptons ska ta 30 minuter och kosta omkring 700 kronor.

Tiden är en nyckelfaktor eftersom det finns få saker som människan värderar högre. Därför planerar den japanska regeringen att utveckla rymdskepp som kan flyga mellan världens största städer om två decennier. Genom att använda modern raketteknik ska passagerarna kunna flyga till vilken storstad de vill på två timmar eller mindre, enligt den japanska tidningen Mainichi.

Men frågan är om Generation Z (1998-2010) och Generation Alpha (2010-2024) kommer att nöja sig med nåt annat än teleportering. De föddes med internet i blodet och är inte direkt kända för att vara tålmodiga.Men på den fronten ser det tyvärr mörkare ut, även om det finns ljusglimtar. 2017 lyckades kinesiska vetenskapsmän teleportera material till yttre rymden, och du som lyssnar på podden NomoFomo Daily fick nyligen veta att man har byggt en portal i den lettiska huvudstaden Vilnius så att invånarna ska kunna ”resa” 60 mil bort till den polska staden Lublin när de vill (se videon nedan).