Videoshopping.
Mångfald.
Gaming

Här är hetaste medietrenderna 2021.

2020 tvingades många medier och varumärken pausa alla planer och istället fokusera på överlevnad. 2021 är det dags att spela offensivt igen, skriver David Cohen i en krönika i tidningen Ad Age.

Cohen, som är VD för IAB, en branschorganisation för digitala marknadsförare, tittar in i spåkulan och listar några nycklar nästa år. Här är några av dem.

  • 2021 blir året för förstahandsdata – de smartaste publicisterna, byråerna och varumärkena fokuserar på att bygga förstapartsfunktioner för att inte vara helt beroende av de sociala plattformsjättarna.
  • Streaming fortsätter att växa i takt med att den linjära konsumtionen minskar kraftigt. 
  • Nya typer av e-handelsupplevelser slår ut de fysiska affärerna.
  • Mångfald och inkludering blir ett fokusområde för HR-avdelningarna, vilket resulterar i verkliga initiativ.
  • Gaming och e-sport fortsätter att växa – vilka medier och varumärken hakar på?