Här formar hon
framtidens medier

LA-kvinnornas filmer bygger den nya innehållsekonomins ekosystem.

Har du sett den makabra lasagnen i tårtform som får italienarna att slita sitt hår? Den där skamlösa texmex-måltiden som serveras direkt från en köksbänk? Eller den där vidriga cocktailen av godis, glass och läsk som blandas i en toalett? Det finns en röd tråd här – och den leder oss in i framtiden för de digitala medierna.

Trenden med så kallade ”modellsnygga” kvinnor som medvetet utan ironi filmar när de skändar mat i sina hem i Kalifornien och lägger upp filmerna på de sociala plattformarna växer. Det kanske låter som ännu ett viralt grepp utan större betydelse, men faktum är att dessa filmer utgör grunden det ekosystem som den nya tidens innehållsskapare bygger upp just nu medan vi… tittar på.

Så, låt oss titta på toalett-drinken innan jag berättar mer.

Äckligt. Konstigt. Upprörande. Roligt. De flesta känner NÅNTING när man ser den här videon. Därför är den värd guld även för andra spelare i den digitala innehållsekonomin. Det här är bara en video av många som använder samma publiceringsstrategi. 

Följ NomoFomos nyhetsbrev

Vi synar 2500 nyheter varje vecka – och levererar de absolut bästa till din inbox.

Så här ser den ut i kronologisk ordning:

  • Först laddas originalvideon upp på Facebook Watch där innehållsskaparen tjänar pengar på annonsvisningar. 
  • Därefter delas den av andra vita Kalifornienkvinnor som belönas med engagemang på sina egna Facebook Watch-sidor.
  • Nu har videon även nått en yngre målgrupp som ser värdet i att ladda upp filmen på sina egna TikTok- och Twitter-konton där de förfasas över innehållet (“white people need help!”) – och belönas med mängder av likes och kommentarer.
  • …vilket i sin tur leder till att de unga som spyr galla över innehållet (för att skapa engagemang) kan marknadsföra produkter eller musik i den egna tråden för att själva tjäna en hacka. 

Och där är cirkeln sluten. Om du vill läsa mer om innehållstrender i den nya digitala världen kan jag varmt rekommendera Ryan Brodericks nyhetsbrev Garbage Day. Varje brev är en upplevelse. Precis som NomoFomos nyhetsbrev har ambitionen att vara.