Tech

Glasögonen som ska ta dig till metaversum

Silicon Valley rustar för krig.

Det är mycket snack om Metas nya VR-headset Oculus Quest 2 som toppade App Store på julafton och Apples kommande mixed reality-headset som väntas gå på svindlande 20 000 kronor. Varför? Jo, de anses vara en viktig portal till metaversum för Silicon Valley-giganterna, även om Apple redan idag står hyfsat rustat med sin App Store och den makalösa AirPods-succén.

Meta och Apple är dock långt ifrån ensamma att utveckla nya typer av glasögon som väver samman den digitala världen med den fysiska. Ett exempel är Snapchat. De är fortfarande en av de absolut mest använda apparna bland Generation Z och deras kommande AR-brillor är onekligen intressanta, även om de har en bit kvar innan de kan släppas till allmänheten. The Verge fick testa AR-glasögonen innan jul och i den här artikeln kan du se filmer på hur de funkar i realiteten.

Men framför allt kan jag inte sluta fascineras av Magic Leaps bergochdalbana-karriär. För några år sedan var de Silicon Valleys högst värderade startup. Deras AR-teknik fick oss att häpna och de släppte videos som fick oss att tro att digitala lager väntade runt hörnet.

Sen sprack bubblan och sedan dess har Magic Leap gjort en rejäl ”pivot”. Förr låg fokus på privatpersoner, medan syftet med deras nya AR-glasögon riktar sig till företag. Cnet har fått testa dem och ger tummen upp.