Handel

De formar framtidens Kina

Nicklas Hermansson
Publicerad

För att förstå framtiden behöver du förstå Kina. Det är inte alltid lätt, men här är en nyhet som är svår att misstolka: Ny forskning från McKinsey Global Institute visar att konsumtionstillväxten i Kina väntas öka med 45 TUSEN miljarder kronor under det kommande decenniet. Jättemycket, med andra ord.

Faktum är att löneutvecklingen accelererar i sådan takt att antalet hushåll som tillhör den övre medelklassen förväntas ha ökat med 70 procent 2030. Rent konkret betyder det att Kina kommer ha lika många övre medelklassare som USA och Europa ihop om nio år.

Men det är inte bara lönerna som ligger bakom tillväxten. Den digitala teknikutvecklingen och en kombination av demografiska och sociala förändringar förstärker successivt mångfalden på den kinesiska marknaden – vilket i sin tur leder till förändrade preferenser och beteenden bland konsumenterna.

Enligt McKinsey är det främst sju sorters konsumenter som ligger bakom utvecklingen: 60-plussare som lever på internet, singlarna, Gen Z, klimatmedvetna, delningsekonomi-fansen, stadsbor och inhemska turister. Nedan är en bild från deras nya rapport och i den här artikeln kan du lära dig mer om de sju konsumenttyperna.

Missa inte del 2 & 3 i NomoFomos Kinaspecial

Vill du veta mer om Kina?

NomoFomo rapporterar kontinuerligt om nyheter, trender och forskning som belyser Kinas utveckling, men om du verkligen vill hänga med är det en bra idé att prenumerera på The Wire China för 170 spänn i månaden (tips från Wired-grundaren Kevin Kelly!). Då får du ett nyhetsbrev, kurerade läslistor och ett ny digital tidning varje vecka. Allt är på engelska. Om du föredrar svenska rekommenderar jag Kinamedia som drivs av journalisten Jojje Olsson.