Media

Därför dog
Quibi

RIP 2020-2020

Vad är det värsta som kan hända när en extremt senior medieman med enormt kontaktnät och fint CV från den traditionella marknaden får feeling och testar en ny? Svar: Quibi.

Det tog sex månader innan en av tidernas mest hajpade mediesatsningar gick i graven. Hollywood-ikonerna Jeffrey Katzenberg och Meg Whitman kastade in handduken med ett öppet brev till sina anställda, investerare, annonsörer och prenumeranter efter att ha misslyckats med att få tillräckligt många tittare att betala för video-appen Quibi – trots att investerarna gav dem närmare två miljarder dollar att experimentera med.

Mediokert innehåll

Anledningarna till fiaskot är många. The Verge listar 11 orsaker till varför Quibi gick i graven. Här är några: tanken var att tittarna skulle konsumera innehållet via sina telefoner, men konsumtionsmönstret förändrades när pandemin slog till och Quibi anpassade sig inte tillräckligt snabbt. Innehållet var mediokert och marknadsföringen svag. Katzenberg och Whitman kom inte överens och förstod inte hur de yngre generationerna använder sina telefoner.

Jeffrey Katzenberg och Meg Whitman gav intervju till CNBC efter beslutet.