Är det dags att byta söktjänst?

Det finns ett verb för att söka efter information på internet, och det är att “googla”. Så stark position har Google på marknaden. Tack vare mängden användare och resurser kan de erbjuda en hyperpersonaliserad söktjänst som vet mer om dig än vad du själv gör. Låter det läskigt? Testa DuckDuckGo istället.

WIREDs James Temperton testade att byta ut Google mot den alternativa söktjänsten duckduckgo.com och kom fram till att han föredrar det senare.

Här är hans fyra argument:

  1. Google är som en privatdetektiv. De följer dig var du än är. Sen låser de in dig i en filterbubbla och kväver dig med allt du berättar för dem. DuckDuckGo sparar inte din information och använder den därför inte mot dig. De är som din bästa vän.
  2. 99 procent av internetanvändarna söker efter saker som alla sökmotorer klarar av att visa. DuckDuckGo har 78 anställda, Google har 114 096 – men i de flesta fall ger de samma sökresultat. I det här fallet är David nästan alltid lika bra som Goliath. Och är man från Timrå är man i Team David.
  3. De första träffarna på Google är köpta. Det betyder att det som premieras av Google inte är optimerat för dig, utan tjänsten är anpassad för att ta dina pengar.
  4. Varannan sökning på Google resulterar i NOLL klick. Ibland på grund av ovan. I andra fall, till Googles försvar, på grund utav att Google delar tillräckligt med information direkt i sökresultatet för att du inte ska behöva klicka dig vidare.