MEDIA

God save the YouTubers

Covid-19 har kraschat annonsmarknaden – blir prenumeranterna räddningen?

Vad prenumererar du på i dag? Spotify, Netflix och fem appar som du inte visste att du betalar för varje månad? Somliga blir provocerade av att jag glömde HBO, Roblox-coinsen och städhjälpen, men inser i samma andetag att det inte går att kommentera utan att framstå som priviligerad.

Hur prenumerationsbenägna vi är vill jag dock inte korrelera med samhällsklass. Det här inlägget handlar istället om att ingen är i närheten av vad vi kommer att spendera på abonnemang i framtiden. På grund av den rysligt höga innovationstakten inom artificiell intelligens och automatisering kommer vi snart att lägga en majoritet av vår inkomst på återkommande nytta, glädje och lättja. Om det gör oss till mindre spontana människor återstår att se.

Anyways, här är en kul ”what goes around comes around”-story; eftersom Covid-19 har haltat annonseringen på Youtube väljer allt fler influencers att satsa på prenumerationsmodellen. Pay to play, säger de och tänker: ”Fuck You, Procter & Gamble, nu slutar jag besudla mina filmer med era Pampers-reklamfilmer som förspel, och tar istället betalt från de som vill se mitt exklusiva material.”

Och BBC försöker besvara följdfrågan: Would You Pay to Follow an Influencer?