MATVETENSKAP

Är du chipsberoende – eller ett offer för ”Food Science”?

Låt mig gissa: Du tar ett chips och sen kan du inte sluta. Och sen skäms du. Well guess what: det är inte ditt fel. Chipsen är vetenskapliga mästerverk som är skräddarsydda för att lura din hjärna. Så sluta skyll på dig själv. Skyll på chipsen.

För att hänga med i utvecklingen av framtidens mat – vilket borde vara obligatoriskt för alla världsmedborgare då den till stora delar avgör hur världen kommer att se ut – bör du genast börja prenumerera på Heateds nyhetsbrev. Deras story ”Am I a Potato Chip Addict or a Victim of Food Science?” är ett bra exempel på hur de gör världen lite mer begriplig. Där berättar de om krafterna och maktspelet bakom en av vår tids värsta droger: den processade maten som gör oss till fett- och kolhydratsslavar.

Lurar våra sinnen

Livsmedelsföretagen spenderar miljarder på att utveckla produkter som lurar våra sinnen och får oss att överkonsumera skräp. I Michael Moss bästsäljande bok, Salt Sugar Fat: How the Food Giants Hooked Us, avslöjar han att livsmedelsforskare spenderar sina liv till att testa och skapa den mest lockande och beroendeframkallande maten – allt för att maximera försäljningen.

Målet är att optimera kombinationen av sensoriska faktorer och kaloristimulering. Med andra ord: matglädjen. Varje produkt testas bland konsumentgrupper i flera år tills den uppnår det som kallas den ultimata “salighetspunkten”, vilket är det perfekta förhållandet mellan socker, fett och salt. Den perfekta produkten får oss konsumenterna att återvända, igen och igen och igen.

“[There’s] research to support if we believe a food is bad for us — if we believe a food is higher in calories — there is a stronger biological drive to eat it. When we do eat it, or think about it, the drive to eat it gets stronger because of the way our pleasure senses work in our brain. The hedonic index of the food actually increases when we don’t feel like we can have it.”

Sabrina Medora, HEATED


Ps. Om du vill läsa om framtidens mat på svenska är AGFO:s nyhetsbrev ett måste.