Alibaba satte nytt
rekord under
Singles Day

…sen störtdök aktien.

De kinesiska e-handelsgiganterna skor sig på pandemin. Både Alibaba och JD.com satte nya rekord under Singles Day när konsumenterna öppnade sina digitala plånböcker och frossade i rea-priser på allt från robotdammsugare, VR-glasögon och fastigheter.

Singles Day skapades av Alibabas chefer Jack Ma och Daniel Zhang som en motvikt till Alla hjärtans dag och är i dag världens största shopping-event. Fenomenet kallas ”shoppertainment” och bygger på onlinespel, livestreamad försäljning och en påkostad gala med kändisar. I år sålde Alibaba prylar för makalösa 650 miljarder kronor under 1-11 november, enligt Ehandel.se.

För att alla ska få hem sina prylar i rimlig tid har de anlitat tre miljoner logistikarbetare och bokat 3000 chartrade flygningar och lastfartyg. Trots framgången störtdök Alibabas aktie – CNBC förklarar varför i videon nedan.