Dog i jakten på likes

Vi offrar våra liv för att ta selfies

Gigi Wus specialitet var att fotografera sig själv i bikini uppe på spektakulära bergstoppar. Hennes Instagram-följare fick vara med på 100 äventyr innan hon föll ner i en bergsspricka och avled.

Psst! Du kan även lyssna på den här storyn…

Följ NomoFomo Podcast på Spotify för fler fängslande historier.

Det började med en vadslagning med en vän och slutade med att hon frös till döds i en ravin. 36-åriga Gigi Wu‚ känd som Bikini Hiker, överlevde förvisso fallet och lyckades ringa räddningstjänsten, men vädret stoppade dem att nå fram innan kylan tog hennes liv. Äventyret i Taiwan blev Gigis sista. Hon lämnade efter sig 14 000 följare.

Serieentreprenören Gary Vaynerchuk har byggt sin framgång – ett vinföretag och en reklambyrå – genom att vara först och gå ALL IN på i princip alla nya sociala plattformar som lanseras. Det finns en sak han säger oftare än annat:

”Telefonen i din hand är mer kraftfull än den superdator som Ronald Reagan styrde världen med under sin tid som amerikansk president.”

Det – om någon – förstod Gigi Wu. Den gav henne ett syfte med livet och den blev hennes död. Men ingen kan anklaga henne. Med tanke på att mänskligheten har funnits i 500 generationer och knappt tre av dem har fått uppleva den smarta telefonen är det ingen underdrift att säga att vi inte på långa vägar vet hur vi ska använda den ännu.

259 människor offrade sina liv

Under åren 2011-2017 dog 259 människor dog i jakten på en schysst selfie. Dog de för konsten? Eller handlar det om en teknisk barnsjukdom? Det skulle vara enkelt att påstå att teknikutvecklingen har gjort oss till sämre människor. Eller är det så att tekniken endast avslöjar och exponerar människans styrkor, svagheter och behov? I så fall kommer vi snart att vara parodier av oss själva – om vi inte redan är det.

Bekräftelse är ett av våra behov, och det föddes vi med. Men det senaste decenniet har människan utvecklats till en hypersocial varelse som är läskigt upptagen med att ta reda på hur andra uppfattar oss. Vi har en mycket längre barndom än de flesta andra däggdjur, och det finns en anledning till det: vi behöver den tiden för att ta reda på hur vi kan integreras i vår kultur och hävda en identitet. Nu mer än någonsin.

Psykologin bakom selfie-fenomenet

“We have always had a very basic need for self-presentation”, förklarar psykologi-professorn Sarah Diefenbach för Outsides reporter Kathryn Miles som har utforskat psykologin bakom selfie-fenomenet och vad som ligger bakom människans besatthet av att fånga vårt modigaste jag på bild. Läs hela storyn här eller titta på Daily Mails nyhetsinslag om kicksökarna som dog för tidigt.