Produktplacering i filmer och tv-serier har existerat i ett sekel, men nu är annonsmarknaden redo att ta ett stort kliv framåt.
Eftersom utvecklingen av artificiell intelligens och videoteknik har gjort det busenkelt att addera grafik digitalt i rörligt innehåll skriver både BBC och Business Insider att produktplacering nu kan används på helt nya sätt.
Ett exempel: Nedan har ölburkar adderats digitalt i videon med den mexikanska sångerskan Giovanny Ayala.
Reklam om erbjudanden och nya produkter blir snabbt inaktuell, medan filmer och tv-serier har ett betydligt längre bäst före-datum – särskilt i en värld där streamingtjänster som Netflix och YouTube bygger på long tail-konsumtion. Därför är det rimligt att vi i framtiden får se hur produktplaceringen dels tar sig in i tidigare reklamfria filmer, men även hur reklam kan bytas ut för att ständigt visa aktuella produkter och budskap. Som i fallet nedan.
Det här är en stillbild ur en kinesisk tv-serie. Här saknas reklam uppe till vänster, men på bilden nedanför har Coca-Cola fått in sitt budskap.
Frågan är var tittarna drar gränsen – eller om de ens kommer att notera skillnaden…