Så ska Spotify tjäna pengar

Daniel Ek har en plan.

Kommer Bruce Springsteens och Barack Obamas nya podcast ”Renegades: Born in the USA” att bli Spotifys motsvarighet till Netflix House of Cards – kioskvältaren som förändrar vårt användarbeteende från grunden och gör Spotify till marknadsledare? 

Well, det återstår att se, men Springsteens och Obamas podd var inte den viktigaste nyheten som Spotify bjöd på under måndagens event som nästan uteslutande syftade till att positionera Spotify som en podcast-gigant. Det är tydligt att det är genom poddar som Spotify ska växa, fortsätta vara relevanta – och börja tjäna pengar.

Tre höjdpunkter

  • Spotify var tydliga med att de vill hjälpa kreatörerna att tjäna pengar. Exempelvis har de utvecklat en rad nya funktioner som bland annat a) gör det enklare att producera poddar, b) gör det möjligt att skapa mer interaktivt innehåll och c) lägga till videos i innehållet. 
  • Partnerskapet med DC Comics ger prenumeranterna tillgång till ett helt universum av skriptat podd-innehåll. 
  • Premiumprenumeranter i vissa länder kommer att erbjudas Hi-Fi-kvalitet på musiken.  

Tre lästips: 

  • Axios berättar kortfattat om de nya interaktiva verktygen.
  • Vulture summerar det viktigaste som sades ur podd-perspektiv.
  • The Verge träffade Daniel Ek för att prata om hans mål att hjälpa kreatörer att tjäna mer pengar – och om Clubhouse, såklart.