11 saker du bör veta om Facebooks namnbyte

Nya klockan, Twitter-hånet, målet, tidplanen och hotet i öst…

Den 28 oktober bytte Facebook namn till Meta. Varför? Vad hände? Och vad händer nu? Nedan är elva spaningar som är värda att ha koll på och som sätter namnbytet i en större kontext.

Facebook CEO Mark Zuckerberg announces new company name will be Meta -  Quick Telecast

1. Bakgrunden. 2018 skickade Jason Rubin (chef på virtual reality-bolaget Oculus som Facebook köpte 2014) ett 50 sidor långt dokument till Facebooks styrelsemedlem Marc Andreessen. Där presenterade Rubin en strategi för hur man bygger en virtuell värld och betonade då vikten av att äga framtidens VR-marknad. Han inledde han så här:

“We believe that the right way to break through consumer indifference to VR is to deliver what they expect and want from the medium: THE METAVERSE”.

2. Satsningen. Tre år senare jobbar 20 procent av Metas anställda med virtual reality i någon form, och sedan Facebook köpte Oculus har de spenderat ungefär 40 miljarder kronor per år på att utveckla VR-tekniken. Ja, det är mycket pengar, men de har råd. Ifjol drog Facebook, Instagram, WhatsApp och Messenger in totalt 250 miljarder kronor.

3. Varför nu? Metaverse introducerades redan 1992 i boken ”Snow Crash”, men som med de flesta paradigmskiften har det tagit nästan 30 år för idén att bli (någorlunda) accepterad. Den stora islossningen skedde i somras när Epic Games vd Tim Sweeney nämnde ordet “metaverse” i rättegången mot Apple. Därefter har Mark Zuckerberg egentligen inte uttalat sig om någonting annat. Han ska äga metaverse, punkt slut. Men kritikerna ser främst namnbytet som en flykt från stormvinden som visselblåsaren Frances Haugen satte igång för några veckor sedan när hon läckte tusentals interna dokument som visar att Facebook prioriterar ”profit” framför ”people”. Tack vare namnbytet kommer vi alltid att förknippa Meta med framtiden – och det kan få oss att glömma det som varit. Om Zuckerberg verkligen lyckas ta oss in i framtiden kommer han inte att behöva ta ansvar för hoten, hatet och desinformationen som hans plattformar sprider. Då kommer vi att ha nya frågor. Men den dagen den sorgen…

4. Videon. Vid lanseringen av det nya namnet publicerades en video där Mark Zuckerberg visade hur den nya tekniken kan komma att påverka hans eget liv. Ett intressant grepp – med tanke på att 7,904,141,706 människor tjänar betydligt mindre pengar än honom och därför nog kan ha lite svårt att relatera till Zucks drömvärld.

The Mystical Trap of Mark Zuckerberg's Uniform at Metaverse Launch - Kiratas

5. Hur blir det då? Enligt Garbage Days Ryan Broderick kommer den nya världen snarare att se ut så här:

”The metaverse will probably happen at this point, but it won’t look like anything in Zuckerberg’s stupid Connect video. It will be weird and janky and people will use it to have sex with cartoon characters and hide video game achievements in parks and interact with their favorite influencers, who may or may not be real. The metaverse may have some VR flourishes, but more likely it will look like the way things look now — a mix of mobile internet technology, cameras, geodata, and streaming video. It will involve big events that simultaneously happen online and offline, which can be consumed live or as a data trail of clips and memes afterwards. The world will feel like a Gorillaz concert. Going outside will feel like flash mob at a Comic Con.”

6. Sociala medier-backlash. För att skapa en buzz på Twitter kring det nya namnet (som om det hade behövts) skrev Metas social managers öppet till andra företag och frågade hur de såg på sin framtid i metaverse. Desperat, tyckte många. Nedan är ett exempel och här är ett till.

7. Nya klockan. Medvetet eller inte – i samband med namnbytet läckte en bild ut som visar vad man tror är Metas svar på Apple Watch. Hur smart den är återstår att se, men den har i alla fall en kamera. I september släppte Facebook ett par nya uppkopplade AR-glasögon i samarbete med RayBan, med syfte att få oss att bliva vana användare av smarta glasögon. Det var i appen som styr RayBan-brillorna som bilden hittades.

relates to Leaked Photo Shows Meta’s Planned Competitor to Apple Watch

8. Tidplanen. Det kommer att ta 10-15 år för Meta att bygga ett fullt fungerande metaverse. Det skrev Andrew Bosworth och Nick Clegg i ett blogginlägg i september.

9. Målet. Mark Zuckerbergs långsiktiga mål med metaverse är att kapitalisera på allt mänskligt beteende, skriver Vice.

10. Hotet i väst. Experter menar att metaverse kommer att vara alldeles för stort och kräva saker som gör det omöjligt för Meta att vara en nyckelspelare i framtiden. Dessutom har aktörer som Twitch, Discord och TikTok redan kommit längre. För att inte tala om Epic Games genom ”Fortnite”.

11. Hotet i öst. Kinesiska Tencent är troligen bättre positionerat än Meta att förvandla sci-fi-konceptet med ett 3D-internet till verklighet. Orsaken är Tencents tekniska infrastruktur. De har, liksom Facebook, sina rötter i sociala nätverk. Men de driver även ett affärsimperium som rör allt från spel till mobila betalningar och virtuella kontor. Deras WeChat-superapp är redan oumbärlig för en miljard kineser som använder den för att chatta, shoppa, streama video och musik, och för att beställa mat och taxi.

Vill du veta mer?

  • I senaste avsnittet av The Verge-podden ”Decoder” intervjuar Nilay Patel Facebookveteranen Andrew Bosworth som är chef för Facebooks Reality Labs. Nästa år ska han bli Metas CTO – vilket i praktiken betyder att det är Bosworth som ska leda dem in i den nya världen.
  • John Coogan skriver smart och bra om varför Facebook spenderar miljarder för att äga metaverse. Han erbjuder även sin analys i videoform, för den som är på det humöret.