Invasionen

10 nycklar bakom Ukrainas propaganda-succé

Hjältar, martyrer och hån – så fick Ukraina världen på sin sida.

Ukraina har lyckats vinna omvärldens sympatier och fått västvärldens politiker att införa stenhårda sanktioner mot Ryssland. Hur? Den amerikanske professorn och strategen Peter W. Singer listar tio nycklar bakom Ukrainas kommunikationsstrategi.

”Pre-Bunking”: En förebyggande metod som går ut på att avslöja motståndarnas lögner innan eller efter de kommunicerats. Som ovan, där klockorna på bilden visar att mötet ägde rum på ett annat klockslag än som tidigare kommunicerats från ryskt håll.

Hjältar: Ett exempel är den hemlige stridspiloten ”Ghost of Kiev” som påstås ha skjutit ner tio ryska plan. Om han finns på riktigt? Det är mindre viktigt.

Martyrer: ”Snake Island”-soldaterna som svarade ”Go fuck yourself” när de hotades med döden om de inte kapitulerade.

Folkets man: President Volodymyr Zelenskyy har tagit begreppet ”folklig” till en helt ny nivå.

Skadade: Den ukrainska regeringen drar sig inte för att visa bilder på civila dödsoffer och bombattacker mot förskolor.

Civilt motstånd: De sociala plattformarna svämmar över av molotov cocktails och få har väl missat kvinnan med solrosfröna.

”Bandwagoning”: Uppmana omvärlden att gå med i ditt lag – för att det är populärt och blir större för varje dag som går.

Den lilla människan: Visa bilder på civila som gömmer sig med sina husdjur.

”Card Stacking”: Välj ut och visa enskilda exempel på specifika segrar och moralhöjande innehåll med syfte att påverka det övergripande narrativet.

Hån: Hur många memes har du sett på Putins oändligt långa bord? Många, gissar jag.

Vill du se fler exempel på varje nyckel? Kolla in Singers Twitter-tråd nedan.